Vedat Kitapçılık
Kargo Gönderim Saatleri;
Hafta İçi Saat 16:00 'ya kadar
Cumartesi Saat 11:00 'e kadar
Kartlarına Taksit
Seçeneklerimiz Vardır!
Banka Hesap Bilgilerimiz
Destek
HATTI
0212
240 12 54
240 12 58
Favori
Listenizde
Ürün Yok!
Sepetinizde
Ürün Yok!
Yeni Çıkan Yayınlar:      Mayıs (38)      Nisan (73)      Mart (139)      Şubat (116)

OSMANLI DEVLETİNDE GAYRİMÜSLİMLERİN DİN ve VİCDAN HÜRRİYETLERİ BAĞLAMINDA MABEDLERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ

OSMANLI DEVLETİNDE GAYRİMÜSLİMLERİN DİN ve VİCDAN HÜRRİYETLERİ BAĞLAMINDA MABEDLERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ



Sayfa Sayısı
:  
250
Kitap Ölçüleri
:  
16x23 cm
Basım Yılı
:  
2014
ISBN NO
:  
9786051463780

160,00 TL









                                                                             ÖNSÖZ

 

Din ve vicdan hürriyeti, 1982 Anayasasının 24. maddesinde formüle edilmiştir. Bu hürriyet hem inanç hem de ibadet hürriyetini kapsamaktadır. İnanç hürriyeti, ibadet hürriyeti ile birlikte anlam kazanır. Zira kişi seçtiği dinin gereklerini yerine getirebilmeli özellikle dinî ayin ve törenlerini serbestçe yapabilmelidir. Bunun için de ibadet hürriyeti, kişilerin dinlerini pratikte yaşamalarını sağlayacak mâbedlerin varlığını zorunlu kılar. İbadet hürriyetinin birçok dini tek bir çatıda birleştiren Osmanlı uygulamasında daha da önemli hale geldiği anlaşılmaktadır. Osmanlı Devletinde gayrimüslimler, zimmet andlaşmasının tarafı olmakla din ve vicdan hürriyetleri devletin garantisi altına alınmıştır. İbadetlerini yapabildikleri mâbedlerinin varlığı ise gayrimüslimlere ibadet hürriyeti tanındığının en önemli göstergesi durumundadır.


Çalışmada Osmanlı Devletinde din ve vicdan hürriyetinin önemli bir parçasını oluşturan gayrimüslimlere ait mâbedlerin dokunulmazlığı, inşası ve tamirine ilişkin İslâm ve Osmanlı hukuku hükümlerine ve uygulamasına yönelik bilgiler verilmesi amaçlandı. Çalışmanın ana hedefi İslâm topraklarında ikamet eden ve zimmî olarak tabir edilen kesimdir. Bu nedenle çalışmanın gerek İslâm hukuku gerekse Osmanlı uygulaması kısımlarında esas olarak zimmî statüsünde olan gayrimüslimlerle ilgili hükümler incelendi. Bu incelemede gayrimüslimler bir bütün olarak değerlendirilerek ibadethaneleri -mâbed- olarak ifade edildi.


Osmanlı Devleti gayrimüslim tebaası ile ilgili uygulamalarında büyük ölçüde İslâm hukuku hükümlerini esas aldı. Bu nedenle ilk bölümde İslâm devletinin hâkimiyeti altında yaşayan gayrimüslimlerin din ve vicdan hürriyeti, mâbedlerinin dokunulmazlığı, tamiri ve inşasına ilişkin İslâmî esaslar üzerinde duruldu.


Çalışmanın ikinci bölümünde Osmanlı Devletinin gayrimüslimlere tanıdığı din ve vicdan hürriyetinin genel esasları üzerinde duruldu. Üçüncü bölümde ise Osmanlı Devletinin kuruluşundan başlayarak yükselme ve duraklama döneminin sonuna kadar olan zaman boyunca mâbedlerine yönelik nasıl bir tutum izlediği ve uyguladığı normatif esaslar incelendi.


Osmanlı Devleti, İslâmın zimmîlere tanıdığı din ve vicdan hürriyetinin kendi çağındaki en somut örneği olmuştur. Kuruluşundan itibaren can ve mal güvenliğini temin ettiği gayrimüslimlerin mâbedlerini de İslâm hukuku hükümlerine uygun olarak bizzat koruma altına almıştır. Harap olan mâbedlerin tamirine ve yıkılanların ise aslına uygun olarak yeniden inşasına izin vermiştir. Çalışmada Osmanlı Devletinin gayrimüslim mâbedlerinin tamiri ve yeniden inşalarında izlediği tutum arşiv belgelerinden faydalanılarak aktarılmaya çalışıldı.


Dördüncü bölümde Osmanlı Devletinin çöküş sürecine girmesiyle birlikte birçok alanda başlayan değişimin, gayrimüslimlere yönelik politikasını ve dolayısıyla mâbedlere ilişkin tavrını nasıl etkilediği ele alındı. Osmanlı Devleti bu dönemde klasik dönemi oldukça aşan yenilikler yaptı. Devletin mâbedlere ilişkin uygulamasında yaşanan değişim yine arşiv belgelerinden yola çıkılarak ortaya koyuldu. Şimdiye dek birçok eserde Islahat Fermanının gayrimüslim-müslim eşitliği boyutu değerlendirilmiş ancak millet sistemine önemli hasarlar veren ve sonrasında milletlerin bağımsızlığına kadar varacak gayrimüslim mâbedlerine ilişkin hükümleri göz ardı edilmiştir. Bu nedenle çalışmada Islahat Fermanının yabancı devletlerin müdahalelerine zemin hazırlayan bu hükümleri de dikkatle incelendi. Çalışmada Islahat Fermanının hemen sonrasına kadar gelindi. Dolayısıyla millet nizamnameleri ve meşrutiyet dönemleri çalışmanın kapsamı dışındadır.


Ayrıca üç farklı dine ev sahipliği yapması özelliği nedeniyle son derece renkli çekişmelere sahne olan Kudüs, çalışmanın ayrı bir bölümünde ele alındı. Osmanlı Devletinin burada dengeleyici bir rol üstlendiği ve gerektiğinde gayrimüslim tebaasının huzur ve sükûnu için kiliselerin tamirini bizzat üstlendiği görülmektedir.


Osmanlı hukuk sisteminde gayrimüslim tebaanın din ve vicdan hürriyeti bağlamında mâbedlerinin hukuki statüsü önemli bir yer teşkil etmektedir. Günümüzde gayrimüslümlere ait mâbedlerin statüsü hâlâ önemini korumaktadır. Kiliseye ait bir haçın iadesi bile sorun teşkil edebilmektedir. Dolayısıyla mâbedlerle ilgili Osmanlı dönemine ait hükümlerin bilinmesi, yaşamakta olan gayrimüslim mâbedlerinin bugünkü konumlarını anlayabilmek açısından elzemdir. Yine Osmanlı döneminde camiye çevrilmiş kiliseler ile ilgili de zaman zaman farklı görüşler yükselmektedir. Özellikle Ayasofya gibi bir şehrin sembolü haline gelmiş yapıtın geçmişe ait serüveni merak uyandırmaktadır. Çalışmada bu ve benzeri soru ve sorunlara cevap bulunabilecektir. Güncel düzenlemelere ilişkin de fikirler verebileceğine inandığımız çalışmanın ilgililere faydalı olacağı düşünülmektedir.

 

İÇİNDEKİLER

  • GİRİŞ-1
  • BİRİNCİ BÖLÜM
  • İSLÂM HUKUKUNDA ZİMMÎLERİN DİN VE VİCDAN HÜRRİYETLERİ: MÂBEDLERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ
  • I. -İSLÂM HUKUKUNA GÖRE ZİMMÎLER-5
  • A. -GENEL OLARAK-6
  • B. -EHL-İ KİTAP-9
  • C. -ZİMMÎ (EHL-İ ZİMMET)-14
  • 1. -Zimmet Andlaşması-14
  • 2. -Zimmîlerin Hakları ve Borçları-16
  • II. -EHL-İ ZİMMETİN İSLÂM TARİHİNDEKİ GELİŞİMİ-18
  • III. -İSLÂMDA ZİMMÎLERİN DİN VE VİCDAN HÜRRİYETİ-22
  • A. -GENEL OLARAK DİN VE VİCDAN HÜRRİYETİ-22
  • B. -ZİMMÎLERİN DİN VE VİCDAN HÜRRİYETİ-24
  • IV. -İSLÂM HUKUKUNDA MÂBEDLERİN DOKUNULMAZLIĞI, TAMİRİ VE İNŞASI-29
  • A. -KURANA GÖRE MÂBEDLERİN DOKUNULMAZLIĞI-29
  • B. -HZ. PEYGAMBERİN UYGULAMALARINA GÖRE-30
  • C. -DÖRT HALİFE DÖNEMİ-33
  • D. -DÖRT HALİFE SONRASI UYGULAMA-35
  • E. -İSLÂM HUKUKÇULARINA GÖRE MÂBEDLERİN HUKUKİ STATÜSÜ-37
  • F. -ZİMMÎ STATÜSÜNDE OLMAYANLARIN MÂBEDLERİ-41
  • İKİNCİ BÖLÜM
  • OSMANLI DEVLETİNDE GAYRİMÜSLİMLERİNDİN VE VİCDAN HÜRRİYETLERİ
  • I. -KURULUŞ DÖNEMLERİNE DOĞRU GAYRİMÜSLİMLER-43
  • II. -KLASİK DÖNEMDE GAYRİMÜSLİMLER-47
  • A. -MİLLET SİSTEMİ-48
  • B. -İLK DİN İMTİYAZLARI-55
  • III. -GAYRİMÜSLİMLERİN DİN VE VİCDAN HÜRRİYETİ-60
  • A. -İNANÇ VE İBADET ÖZGÜRLÜĞÜ-60
  • B. -VAKIF KURMALARI-64
  • C. -CENAZE TÖRENLERİ VE MEZARLIK TAHSİSİ-66
  • D. -EĞİTİM- ÖĞRETİM HÜRRİYETİ-67
  • E. -YARGI MUHTARİYETLERİ-68
  • F. -MÂBEDLERİ-71
  • ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
  • OSMANLI DEVLETİNDE GAYRİMÜSLİMLERİNMÂBEDLERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ(Kuruluşundan Tanzimata Kadar)
  • I. -GENEL OLARAK MÂBED KAVRAMI-73
  • II. -PATRİKLİK VE HAHAMBAŞILIK-76
  • A. -RUM ORTODOKS PATRİKLİĞİ-76
  • B. -ERMENİ PATRİKHANESİ-81
  • C. -YAHUDİ HAHAMBAŞILIĞI-84
  • III. -MÂBEDLERİN HUKUKİ STATÜSÜ-85
  • A. -MÂBEDLERİN DOKUNULMAZLIĞI-86
  • 1. -Mâbedlerin Dokunulmazlığının Sağlanması-89
  • 2. -Mâbedlerin Camiye Dönüştürülmesi-91
  • 3. -Mâbedlerin Yıkılması-99
  • B. -YENİ MÂBED İNŞASI-104
  • C. -MÂBEDLERİN TAMİRİ-107
  • 1. -Osmanlı Devletinin Mâbedlerin Tamiri Konusundaki Genel Tutumu-108
  • 2. -Mâbedlerin Tamirindeki Aşamalar-111
  • 3. -Tamir Konusundaki Sıkı Denetim-124
  • 4. -Tamir Esnasında Yaşanacak Yolsuzluklarla Mücadele-127
  • DEĞERLENDİRME-129
  • DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
  • MÂBEDLERİN HUKUKİ STATÜSÜNÜN DEĞİŞİMİ(Tanzimat Fermanı Sonrası)
  • I. -TANZİMAT SONRASI MÂBEDLER İLE İLGİLİ UYGULAMANIN DEĞİŞİMİ-133
  • A. - DEĞİŞİMİN SEBEPLERİ-134
  • 1. -Yabancı Devletlere Tanınan Dinî İmtiyazların Etkisi-134
  • 2. -Devletin Eski Gücünü Yitirmesi-138
  • 3. -Fransız İhtilâlinin Yaydığı Siyasî Akımların Etkisi ve Tanzimat Fermanı-139
  • 4. -Katolik ve Protestanların Millet olarak Tanınması-143
  • B. -MÂBEDLERLE İLGİLİ DEĞİŞİMİN BAŞLANGICI (Islahat Fermanından Önce-Geçiş Dönemi)-145
  • II. -ISLAHAT FERMANININ GETİRDİKLERİ-148
  • A. -MİLLET SİSTEMİ İLE İLGİLİ HÜKÜMLERİ-148
  • B. -MÂBEDLER İLE İLGİLİ HÜKÜMLERİ-153
  • III. -ISLAHAT FERMANI SONRASI MÂBEDLER İLE İLGİLİ UYGULAMA-156
  • A. -ISLAHAT FERMANI SONRASI MÂBED İNŞALARI-156
  • B. -MÂBEDLERİN TAMİRİ-167
  • IV. -MÂBEDLERLE İLİŞKİLİ SON DÖNEMDE YAPILMIŞ BAZI HUKUKİ DÜZENLEMELER-168
  • DEĞERLENDİRME-177
  • BEŞİNCİ BÖLÜM
  • KUDÜS ÖRNEĞİ
  • I. -KUDÜSTE KUTSAL ALANLARIN HUKUKU-180
  • A. -KUTSAL ALANLARIN HUKUKİ STATÜSÜ-181
  • B. -KUDÜSTE KUTSAL ALANLARIN PAYLAŞIMI-185
  • II. -KUDÜSTE YAŞANAN ANLAŞMAZLIKLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI-186
  • A. -KUDÜSTE YAŞANAN ANLAŞMAZLIK ÖRNEKLERİ-189
  • 1. -Kamame Kilisesi İle İlgili Anlaşmazlıklar-190
  • 2. -Hz. İsa Nakışlı Kubbenin Tamirinde Yaşanan Anlaşmazlık-191
  • 3. -Ziyaretgâhların Aidiyeti ve Yamak Meselesi-192
  • 4. -Kamame Kilisesiyle İlgili Anlaşmazlıkların Yeniden Gündeme Gelmesi-196
  • 5. -Diğer Kutsal Alanlarda Çıkan Anlaşmazlıklar-197
  • 6. -Habeş Taifesi Konusunda Yaşanan Anlaşmazlık-198
  • B. -KUDÜSTE OSMANLI HOŞGÖRÜSÜ-199
  • III. -ISLAHAT DÖNEMİNİN KUDÜSE YANSIMALARI-202
  • DEĞERLENDİRME-210
  •  
  • SONUÇ-211
  • EKLER-215
  • KAYNAKÇA-227
  • ARŞİV BELGELERİ-243