Vedat Kitapçılık
Kargo Gönderim Saatleri;
Hafta İçi Saat 16:00 'ya kadar
Cumartesi Saat 11:00 'e kadar
Kartlarına Taksit
Seçeneklerimiz Vardır!
Banka Hesap Bilgilerimiz
Destek
HATTI
0212
240 12 54
240 12 58
Favori
Listenizde
Ürün Yok!
Sepetinizde
Ürün Yok!
Yeni Çıkan Yayınlar:      Nisan (50)      Mart (140)      Şubat (116)      Ocak (138)

Kuramsal ve Uygulamalı TIP ETİĞİ

Kuramsal ve Uygulamalı TIP ETİĞİ



Sayfa Sayısı
:  
352
Kitap Ölçüleri
:  
16x23 cm
Basım Yılı
:  
2010
ISBN NO
:  
9786054160181

22,00 TL

Bu ürün şu anda stoklarımızda yok!
Yazarın diğer ürünlerine gözatmanızı tavsiye ederiz...











Nesrin Çobanoğlu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi\′nden mezun olmuştur. \"Kamu yönetimi uzmanı\" ve \"Tıp Tarihi, Deontoloji ve Tıbbi Etik\" alanlarında PhD (doktor) unvanlarını almış, 2005 yılında doçent olmuştur. Başkent Üniversitesi\′nde Tıp Tarihi ve Tıbbi Etik ABD\′nın kurucusudur. Halen Gazi Üniversitesi T|P Fakültesi Tıp Etiği ve Tıp Tarihi ABD kurucusu ve ABD başkanı olarak görev yapmaktadır. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü\′nde (Siyasal Bilgiler Fakültesinde) doktora dersleri vermektedir. Böylece, bilimsel kariyerini iki alanda da sürdürmektedir. Gazi Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi müdürüdür. Çok sayıda ulusal, uluslararası yayınları ve kitapları vardır. Ulusal ve uluslararası birçok bilimsel kurumun Etik kurullarında görev üstlenmiştir. UN, WHO, UNESCO ve EU (FP6) toplantılarında Türkiye\′yi temsilen davet edilmiştir. Türk Tabipler Birliği\′nde Genel Yönetim Kurulu Üyeliği ve Ankara Tabip Odası Yönetim Kurulu Üyeliği (Genel Sekreter) yapmıştır. Türk Tabipler Birliği, Biopolitics International Organisation (BIOS), BPW (Business and Professional VVoman), Sosyoloji Derneği, AİDS ile Savaşım Derneği, Hacettepe AİDS Tedavi Merkezi (HATAM), Kamu Yönetimi Uzmanları Derneği, Türkiye Felsefe Kurumu, Biyoetik Derneği üyesi olan Nesrin Çobanoğlu evli ve bir erkek çocuk annesidir. SUNUŞ Daha önce yazmış olduğum \"Tıp Etiği\" adlı kitap, konuyla ilgilenen tüm okur ve araştırmacılar tarafından yoğun ilgi görmüş ve kısa sürede baskısı tükenmiştir. Dolayısıyla, gözden geçirilmiş ve genişletilmiş yeni bir çalışma¬ya ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda gerek bir önceki baskıda eksik kalan konuların tamamlanarak içeriğinin genişletilmesi, gerekse tıp etiği alanında¬ki yeni gelişmeler ve biyoetikle ilgili ulusal ve uluslararası son yasal düzen¬lemeler ışığında yeniden yazılan bölümlerle kitap, bütünüyle güncellenerek yeniden ele alınmıştır. Tıp alanı, bilim ve teknolojideki gelişmenin uygulamaya yansımasıyla sü¬rekli gelişmektedir. Bu bağlamda kuramsal ve uygulamaya yönelik tıp eri¬ğinin de sürekli gelişerek değiştiğini yani evrildiğini gözlüyoruz. Tıp Etiği, alanında özgün ve Türkçe bir kitap olarak büyük ilgi gören ve hemen tüke¬nen \"Tıp Etiği\" kitabında yer alan bazı bölümler sürekli yenilenen bilgiler ışı¬ğında, yeni değersel gelişmeler ve son yasal düzenlemelerle güncellenmiş ve araştırma etik kurulları başlığıyla yer alan bölüm bu yıl yeni çıkan yönetmelik çerçevesinde \"Klinik Araştırma Etik Kurulları\" başlığıyla tümüyle yeni dü¬zenlemeler ışığında yeniden yazılırken, konuyla ilgili kısıtlılar ve özel grup¬larda araştırma etiği yeni bir bölüm olarak eklenmiştir. \"Tıp Etiği\" kitabında yer veremediğimiz ötenazi, mahremiyet, hekim-endrüstri ilişkisi gibi önemli konular bu kitaba eklenerek kapsamı genişletilmiştir. Tıp uygulamalarında yüzyıllar boyunca geçmişten günümüze aktarılan önemli değerler ve ilkeler vardır. Bu değerler öz olarak değişmese de, günü¬müzde tıp uygulamalarında yepyeni biçimde karşımıza çıkmaktadır. Mahre¬miyet kuramsal açıdan tarih boyunca önemli bir tıp etiği değeridir. Hekim¬liğin başlangıcındaki mahremiyet anlayışının, uygulamalarımızda büyük oranda yer tutan bilgisayar sistemleri, Sağlık Bakanlığı\′nm yeni \"medula\" bilgi depolama sistemleri ile güncel tartışmalara taşındığını görüyoruz. Geçmişte \"hastama zehir vermeyeceğime... and içerim\" diyen hekim; asla ilaç biçiminde zehir vermeyeceğine vurgu yaparak, hekim-hasta ilişkisinde, temel bir değer olan \"güven ilişkisi\"ni hiçbir koşulda zedelemeyeceğinin garantisini sunmaktadır. Günümüzde hekim, bir bakteri toksini olan, zehir diye nitelenebilecek botox maddesini, tedavi ya da estetik amaçlarla kullan¬maktadır. Günümüzde tıp uygulamasında botox (zehir) kullanımı, geçmişten farklı bağlamda, etik yönüyle yeni boyutlarla tartışılmaktadır. Yine \"..çocuk düşürtmeyeceğime\" ifadesini and metninden çıkarıp, kürtajın etik yönünü tartışıyoruz. Güncel tıp uygulamalarında, tıbbın geleneksel değer sistemi ve geçmişte varolan kuramsal temeli korunmaktadır ama yepyeni bilgiler ışığında bam¬başka boyutlarda tartışılmaktadır. Biyolojik olarak kolayca yapılabilecek klonlama, biyoetik açıdan oldukça yoğun tartışılmaktadır. Tartışma konuları,\"yaratılan ve yaratan insan\"in hak ve sorumluluklarından başlayıp, gelecek kuşakların nasıl etkileneceğine kadar genişleyen bir yelpazede sürdürülmek¬tedir. Uygulamalı bilimsel bir etkinlik olarak tıp alanı, öznesi ve nesnesi insan olan özgün ve evrensel hekimlik mesleği aracılığı ile hastalıkları engellemek ve tedavi etmek amacını güder. Bilimsel bilgileri ve bilimin yöntembilgisini kullanan tıp alanında tanı ve tedaviye ilişkin bilgiler logaritmik hızla artmak¬tadır. Bununla birlikte hastalıkların tanı ve tedavisinde sadece bilimsel bilgi ve beceri değil hastalığa ve hastaya özgü değer sorunları da önemli yer tut¬maktadır. İleri uzmanlaşmanın arttığı günümüzün tıp dünyasında hasta-hekim ilişkisine çağdaş tıp anlayışıyla, tıbbi etik ilkeler doğrultusunda değerlen¬dirmeler yaparak bakmak önem kazanmaktadır. Klinik uygulamalarda \"iyi hekim\" olmanın ölçütü, tıp etiği ışığında \"doğru ve etkili iletişim\" yetisinin geliştirilmesi, değişen koşullarda uygun iletişim yöntemini seçme ve empati becerisinin geliştirilmesi ile değerlendirilmektedir. Hekimlik, hastaları iyileştirmek üzere bilgi, beceri ve değerlerle donanmış kişileri tanımlayan mesleki bir kişisel kimliktir. Hekimlik başarısının tanımın¬da hastalığın tanı ve tedavisinin bilgisi kadar, hastayla etkili ve doğru iletişim, etik değerlerle bezeli insancıl yaklaşımda önemlidir. \"İyi hekimlik\", tanı ve tedavi sürecinin tüm aşamalarında, hasta-hekim ilişkisinin temel öğesi olan \"güven\" zemininde hassas bir etik değerlendirmeyi gerekli kılar. Etik, insan eylemlerine ilişkin değerler felsefesi olarak ortaya çıkmıştır. Etik, insan-insan ilişkilerinde açık uçlu sorulara \"iyi-kötü\" değerlendirmeleri ile yanıtlar bulmaya çalışır. Etik, ahlaki tutumların ardında yatan yargıları ele alarak, insanın bütün davranış ve eylemlerinin temelini araştırır. Çoğu zaman birbirlerinin yerlerine de kullanıldığı görülen etik ile ahlak arasında yakın bir ilişki bulunmakla birlikte etik, ahlak ve toplumca belirlenen ahlaki ilkelerin niteliğini sorgulayan felsefedir. İyi ile kötü arasındaki ayrım, evrimsel süreçte mistisizme dayandırılarak Tanrı\′nın ve onun yarattığı doğal düzeni temsil etmiş, daha sonra yerini, daha iyi bir dünya ve evrene sahip olma yolunda birey ve toplumsal davranış bi¬çimlerini sorgulayan bir etik anlayışa bırakmıştır. Etik değerler, eskiden me¬tafizik kavramlarla temellendirilirken, günümüzde insanların daha iyi yaşa¬malarını ve dünyanın bir bütün olarak ileriye gitmesini sağlamaya yönelik kavramlarla temellendirilmektedir. Geçmişte değerler felsefesi dar bir mekanda, dar bir zaman diliminde oluşan ikilemleri irdelerken, teknolojideki sınırsız ve hızlı gelişmenin yan¬sımasıyla günümüzde, gelecek kuşaklar ve evren kavramları da ikilemler¬de belirleyen olarak önem kazanmıştır. Etik genel olarak, her konuyla ilgili normların yapısına ilişkin düşünceler oluşturur, değerlendirmeler yapar. Yeni ortaya çıkan sorunsala ilişkin çözüm önerileri oluşturur, tartışır. Bu yönüyle de uygulamalı etik, genellikle bilimin ve hukukun yolunu açan bir nitelik ta¬şımaktadır. Bir toplulukta ya da örgütte uygulamalı etik, örüntüsel ilişkilerde nedensel¬lik ilkesiyle etkileşim sonucu, işin haklar ve sorumluluklar temelinde \"nasıl\" yapılacağına ait kararların alınması, bu kararlar doğrultusunda eylemde bu-lunulmasıyla olanaklıdır.Uygulamalı etik kavramında olay-olgu ayrımına yer verilmelidir. Bir zaman çizgisi üzerinde karşılaştığımız tikel eylemler \"olay\"ı, bu tikel eylemlerin zaman çizgisi üzerinde süregelmesi de \"olgu\" kavramını ortaya çıkarmaktadır. Uygulamalı etik alanında, bilim ve araştırma etiği, tıbbi etik, hukukta etik, medya etiği, mühendislik etiği vb. çok sayıda etikten, hatta ne kadar \"uzmanlık gerektiren meslek\" varsa o kadar da \"mesleki etik\" ten söz edilmesi mümkündür. Sürdürülebilirliğin sağlanmasına yönelik etik yaklaşımlar çerçevesinde uygulamalı etik, insanların ekosistem ve insan sağlığı ile tekrar bütünleşme¬sini sağlayacak sürdürülebilir bir toplum oluşturmaya yönelik yönlendirici fikirler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilimsel bilgileri ve bilimin yöntembilgisini kullanan uygulamalı bir et¬kinlik olan tıp alanında ortaya çıkan değer sorunları tıbbi etiğin konusunu oluşturur. Tıbbi etik; hekimin, kendisini seçim yapmaya zorlayan durumlar¬da turum ve davranışını belirleyecek ilkeleri irdeleyen kuramsal bir disiplin olarak tanımlanmaktadır. Hekimin seçim yapmak zorunda kaldığı ikilemler tıbbi etiğin konusudur, ikilem yaşatan olayların, aynı tıbbi sorun çerçevesinde kümelenmesi ise etiksel sorun kümelerini oluşturur. Hasta-hekim ilişkisinde, gelişen teknolojik-bilimsel ve değişen toplumsal dinamiklerle yeni etik sorun kümeleri ortaya çıkmaktadır. Bilim ve teknolojideki gelişmelerin yol açtığı de¬ğişmeler yeni değer sorunlarını da birlikte getirerek, yürürlükteki hekimlik normlarının sorgulanmasını, yenilenmesini ve belki değiştirilmesini gerekli kılmaktadır. İleri uzmanlaşmanın arttığı günümüzün tıp dünyasında hasta-hekim ilişkisine çağdaş tıp anlayışıyla, tıbbi etik ilkeler doğrultusunda değer¬lendirmeler yaparak bakmak önem kazanmaktadır. Ülkemizde genel olarak uzmanlık eğitimleri, etik konularda eğitimi içermemektedir. Tıp etiği ile ilgili uzmanlık sonrası eğitim de yoktur. Oysa hekimlik, öznesi ve nesnesi insan olan ve bu özelliği ile öteki mesleklerden farklılaşan bir meslektir. Mesleki bilgi ve beceri yanında, hekimlik rolüne ait değer ve tutumların benimsenme¬si klinik uygulamanın niteliğini belirler. Hekim-hasta ilişkisi sırasında karşı¬laşılan ikilemlerde yaşanan değer sorunları klinik etiğin konusudur. Ayrıca, klinikte her uzmanlık alanının kendine özel tıbbi etik sorun kümeleri vardır. Mesleki bir kişisel kimlik olarak hekim kimliği, insanları iyileştirmeye yö¬nelik bilgiler, beceriler ve değerlerle donanmış kişileri belirtir. Tıp eğitimi öğ¬rencilerden mesleki ve klinik beceri kadar hekimlik meslek ve rolüne uygun değer ve tutumların da kazanılmasının beklendiği uzun ve biçimlendirici bir eğitimdir. Hekim kimliğinin temel belirleyenlerinden olan hümanist ve ev¬rensel değerlerin bu kimliğe yerleştirilerek, bireyi \"hekim\" yapan davranış ve tutuma yansıması önemlidir. Özellikle tıp fakültelerindeki \"değerler at¬mosferi\" öğrencilerin hekim kimliği için didaktik dersler kadar belirleyicidir. Klinikte sürekli tıbbi etik eğitimi önemli bir süreçtir. Klinikte bilgisi yanında, etik açısından davranışıyla da öğretici olan hekimler fakültenin değerler at¬mosferini oluştururlar. Bunun için uygulamada etik sorunların ayırdedilerek tıp etiği ilkelerine uygun çözümü önemlidir. Tıp etiğinin temel ilkelerinin bi¬linmesi uzmanlık alanındaki değer sorunlarını çözümlerken, \"iyi\"ye ulaşmak konusunda yönlendirici olacaktır. Evrensel tıbbi etik ilkelerin bilgisi yanında, uygulamada eyleme yansıyan hekimin değer sistemi ve insancıllığı da hekim-hasta ilişkisinin niteliğini belirleyici rol oynar. Bu bağlamda, konumuzla ilgili bazı etik kavramları açarak, hekimin so¬rumlu olduğu etik ilkeler ışığında, hastalarıyla iletişimde uygun etik yakla¬şım biçimlerini irdeleyeceğiz. Kuramsal olarak \"iyi\" olanın değişen olaylarda başka yansımaları olacağını bilerek, etik iyiyi vak\′a özelinde uygulamanın güçlüğünü, öncelikle tıp eğitiminde etik sorunun varlığını ayırt etme ve çöz¬me becerisini geliştirerek aşabiliriz. Bu kitap \"tıp etiği\" ile ilgili bazı temel kavramlara açıklık getirerek, tıbbın önemli seçilmiş sorun kümelerinden bazılarını tıp etiği açısından genel hatlarıyla tartışmayı amaçlamaktadır. Tıp etiğinin kuram ve ilkeleri üzerinde durarak, tıbbi bilimsel araştırma ve yayın etiği, uluslararası biyo-etik sözleşmeler, etik kurullar gibi kavramlar ve tıp uygulamalarında AİDS, kürtaj, kanser, organ nakli, klonlama, kök hücre çalışmaları...gibi tıp etiği açısından duyarlılık gerektiren sorun kümeleri irdelenmektedir. Ayrıca biyo-etik alanının konusu olup tıp etiğinde önemli yansımaları olan hayvan hakları (tıp araştırmalarında hayvan deneyleri), toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, genetiği değiştirilmiş organizmalar... gibi konuların yamsıra, çevre etiğinin konusu olan bazı küresel etik sorunlar, kadına yönelik şiddet gibi toplumsal sorunlar tıp etiği ile ilişkisi bağlamında kısaca değerlendirilmektedir. İÇİNDEKİLER I. NEDEN TIP ETİĞİ 1 Tıp Öğreniminde Tıp Etiğinin Yeri 1 KAYNAKLAR 7 II. FELSEFEDEKİ ETİKTEN TIBBİ ETİĞE 9 ETİK NEDİR? 9 FELSEFEDEN UYGULAMAYA YANSIYAN ETİK; 11 MESLEK ETİĞİ 11 Uygulamalı Etik 11 Meslek Etiği 12 TIP ETİĞİ 14 TIP ETİĞİNDE KURAMLAR/YAKLAŞIMLAR VE İLKELER 16 Tıp Etiğinde Kuramlar/Yaklaşımlar 16 Tıbbi Etik ilkeler 17 DEĞERLENDİRME 20 KAYNAKLAR 21 III.TIBBİ ETİK, TIBBİ DEONTOLOJİ VE HUKUK İLİŞKİSİ 23 KAYNAKLAR 26 IV.TIP ETİĞİ IŞIĞINDA EVRİMSEL YAKLAŞIMLA HEKİM-HASTA İLİŞKİSİ 29 HEKİM-HASTA İLİŞKİSİ 29 Hekim-Hasta ilişkisinin Öğeleri 30 Hasta Kimliği Olabilir mi? 31 Hekim-Hasta ilişkisinin Özgünlüğü 32 Hekim-Hasta ilişkisinin Türleri 32 HEKİM-HASTA İLİŞKİSİNİ ETKİLEYEN ETKENLER 36 ÇAĞIMIZDA TOPLUMSAL-SİYASAL GELİŞMELER VE HEKİM-HASTA İLİŞKİSİ 39 KAYNAKLAR 41 V. HASTA HAKLARI 43 HASTANE ORTAMINDA \"HASTA\" KİMDİR? 43 TOPLUMSAL VE SİYASAL AÇIDAN DEĞİŞEN HASTA KAVRAMI 45 İNSAN HAKKI OLARAK HASTA HAKLARI 46 HASTA HAKLARI BAĞLAMINDA TIBBİ ETİK İLKELER AÇISINDAN HASTANE YÖNETİMİNİN SORUMLULUĞU 46 Hekim-Hasta-Hastane Yönetimi Arasında İletişim 50 Hekim-Hasta ilişkisinde Etkileşim 51 Hastanede Hasta ve/veya Aile Eğitim ve Öğretimi 53 SONUÇ VE ÖNERİLER 54 KAYNAKLAR 58 VI. ÖZERKLİK İLKESİ VE AYDINLATILMIŞ ONAM 65 ETİK İLKELER İŞIĞINDA AYDINLATILMIŞ ONAM 67 Aydınlatılmış onam, ama nasıl? ,^, 67 Aydınlatılmış Onam Yasal Bir Yükümlülüktür! 69 ZEDELENEBİLİR GRUPLARDA AYDINLATILMIŞ ONAM 70 Yaşlı Bireylerde Özerklik, Aydınlatılmış Onam ve Psikolojik Yeterlilik 70 Çocuklarda Aydınlatılmış Onam 72 Yoğun Bakımlarda Aydınlatılmış Onam 73 Tıpta Özerkliğe Saygı ilkesinin Algılanması ve Uygulanmasında Toplumsal-Kültürel Farklılıklar 75 \"Aydınlatılmış Onam\" Eylem Planı 76 Kısa Hedefler 77 Orta hedefler 77 İleri hedefler 78 KAYNAKLAR 78 VII. TIPTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ 83 BİLİMSEL ETİK 83 Etik ve Bilim ilişkisi 83 Bilim Politikaları 84 Bilimsel Yayınlara İlişkin Etik Kurallar ve Kurullar 85 TIP ALANINDA BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ 87 TIBBİ ARAŞTIRMA VE YAYIN YAPARKEN UYULMASI GEREKEN TEMEL ETİK İLKELER 88 TIBBİ ARAŞTIRMALARDA HUKUKSAL DÜZENLEMELER 92 DEĞERLENDİRME 96 KAYNAKLAR 97 HASTANE ETİK KURULLARI 99 Kurum Olarak Hastane 99 Hastane Yönetiminde Hastane Etîk Kurulunun Yeri 100 Hasta Haklan Açısından Durum 101 Hukuksal Durum 102 Hekim-Hasta-Hastane Yönetimi Arasında iletişim 103 Hastane Yönetiminin Eğitim Sorumluluğu Açısından Etik Kurullar 104 Hastane Etik Kurulunun Danışmanlık ve Politika Belirleme işlevi 104 DEĞERLENDİRME 105 KAYNAKLAR 106 IX. ARAŞTIRMA ETİK KURULLARI 109 ETİK KURULLAR 109 GENEL OLARAK ARAŞTIRMA ETİK KURULLARI 110 ARAŞTIRMA ETİK KURULLARİ İLE İLGİLİ YASAL ÇERÇEVE 112 İlaç Araştırmalarında Fazlar 113 ÜLKEMİZDE KLİNİK ARAŞTIRMA ETİK KURULLARININ YAPISI VE İŞLEYİŞİ 114 Klinik Araştırma Etik Kurullarının Yapısı 115 Etik Kurulların Görev ve Yetkileri 116 Klinik Araştırmalar Danışma Kurulu 118 ARAŞTIRMA PROJE ÖNERİLERİ 118 I. Araştırma ile ilgili özellikler: 118 II. Araştırmaya katılan gönüllülerin aydınlatılması ve gönüllülüğün belgelenmesi: 119 ARAŞTIRMA PROJESİ DEĞERLENDİRİLİRKEN DİKKATE ALINACAK ETİK KURALLAR 120 Uluslararası Etik Kurallar 120 Ulusal Etik Kurallar 120 DEĞERLENDİRME 122 KAYNAKLAR 78 X. KISITLILAR VE ÖZEL GRUPLARDA KLİNİK ARAŞTIRMA ETİĞİ 123 KISITLI VEYA ÖZEL DURUMU OLAN GÖNÜLLÜLER 123 KLİNİK ARAŞTIRMALAR YÖNETMELİĞİ\′NE GÖRE KISITLI GÖNÜLLÜLERLE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 127 DEĞERLENDİRME 128 XI. BİYOETİK AÇISINDAN HAYVAN DENEYLERİ 129 HAYVAN HAKLARI 129 Hayvan Haklarının Tarihsel Gelişimi 130 Biyoetik Açısından Hayvan Hakları Düşüncesinin Evrimi 132 TIP ARAŞTIRMALARINDA HAYVAN DENEYLERİ 138 Deney Hayvanları 138 TIBBİ BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR VE HAYVAN DENEYLERİ ETİK KURULLARI 139 HAYVAN DENEYLERİNDE UYULMASI BEKLENEN ETİK İLKELER 141 DEĞERLENDİRME 143 SONUÇ 144 KAYNAKLAR 145 XII. TIP UYGULAMALARINDA MAHREMİYET 147 MAHREMİYET 147 HUKUKSAL AÇIDAN MAHREMİYET 149 TIP ALANINDA MAHREMİYET 149 TIP ETİĞİ AÇISINDAN MAHREMİYET 151 MAHREMİYETTÜRLERİ VE TIPTAKİ YANSIMALARININ ETİK BOYUTU 151 Bedensel Mahremiyet 151 Kişisel Bilgi ya da Verilerin Mahremiyeti 153 Düşünsel Mahremiyet 156 TIBBİ ARAŞTIRMALARDA MAHREMİYET 157 DEĞERLENDİRME ...158 KAYNAKLAR 159 XIII. KANSER VE ETİK 161 KANSER HASTALARIYLA İLETİŞİMDE TIBBİ ETİK İLKELER 162 KANSER HASTASINA ETİK YAKLAŞIM 165 Görüşme Aşamaları 168 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 171 KAYNAKLAR 172 XIV. AIDS/HIV ( ) HASTAYA ETİK YAKLAŞIM VE HASTA HAKLARI 175 HASTA HAKLARI, İNSAN HAKLARI VE AİDS 176 Hasta Hakları 177 TIBBİ ETİK İLKELER AÇISINDAN AİDS VE HASTA HAKLARI TEMELİNDE HEKİM SORUMLULUĞU 178 Aydınlatma ve Özerklik İlkesi 178 Sır Saklama ilkesi 179 Adalet ve Eşitlik ilkesi 179 Yararlılık ilkesi 181 Bildirim Zorunluluğu 182 Yasal Durum 183 Hekimin Hastasına Karşı Sorumlulukları 184 Hekimin Toplumsal Sorumluluğu 185 Hekimin Diğer Hekimler ve Sağlık Personeline Karşı Sorumlulukları 186 Hastane Yönetiminin Sağlık Personeline ve Hastalara Karşı Sorumluluğu 187 ETİK KURAMLAR IŞIĞINDA ZORUNLU HIVTESTİ 188 DEĞERLENDİRME VE ÖNERİLER 190 KAYNAKLAR 191 XV. GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ORGAN NAKLİ EVRİMİ, TOPLUMSAL, HUKUKSAL VE ETİK BOYUTLARI 193 ORGAN NAKLİ DÜŞÜNCESİNİN EVRİMİ 194 ORGAN VE DOKU NAKLİNDE YENİ BİR DÖNEM;KÖK HÜCRE 198 ORGAN NAKLİNDETOPLUMSAL VE ETİK SORUNLAR 199 DİNİ İNANÇLAR VE ORGAN NAKLİ 200 DEĞERLENDİRME 201 KAYNAKLAR 201 XVI.ÖTENAZİ 203 ÖTENAZİ NEDİR? 204 Pasif Ötenazi 204 Aktif Ötenazi 205 Gönüllü Aktif Ötenazi 206 Gönüllü Olmayan Aktif Ötenazi 206 Gönülsüz Aktif Ötenazi 206 Hekim Yardımlı Ölüm 206 BİR ETİK SORUN KÜMESİ OLARAK ÖTENAZİ 207 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 212 KAYNAKLAR 214 XVII. KÜRTAJ: SOSYAL VE ETİK BOYUTLARIYLA 217 KÜRTAJ OLGUSU NEDİR? 218 Tıbbi Kürtaj (abortion) Teknikleri 218 Sosyal Açıdan Kürtaj 219 DÖLLENMİŞ İNSAN YUMURTASININ BİYOLOJİK GELİŞİMİ 219 KÜRTAJ KONUSUNDAKİ ETİK YAKLAŞIMLAR 220 Muhafazakar (Tutucu) Yaklaşım 220 Liberal (Özgürlükçü) Yaklaşım 220 Ilımlı Yaklaşım 220 KÜRTAJIN SOSYAL VE ETİK BOYUTLARI 221 DEĞERLENDİRME 222 KAYNAKLAR 223 XVIII. TIP ETİĞİ AÇISINDAN KADINA YÖNELİK ŞİDDET VE CİNSEL TACİZ 225 TOPLUMSAL CİNSİYET AYRIMCILIĞI 225 KADINA YÖNELİK ŞİDDET VE CİNSEL TACİZ 228 İŞYERİNDE CİNSELTACİZ 230 NELER YAPILMALIDIR? 231 TOPLUMSAL SORUMLULUKLAR NELERDİR? 232 ETİK DEĞERLENDİRME SÜRECİ 233 DEĞERLENDİRME 234 KAYNAKLAR 235 XIX. HEKİM-ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİNİN ETİK BOYUTU 237 TÜRKTABİPLERİ BİRLİĞİ HEKİM-ENDÜSTRİ İLİŞKİSİ BİLDİRGESİ SONUÇ RAPORU 238 XX.BİYOETİK 241 KAVRAM OLARAK BİYOETİK 241 ULUSLARARASI BİYOETİK SÖZLEŞMELER 244 BİYOETİK KONULARI 245 BİYOETİKTE COĞRAFİK VE DEMOGRAFİK FARKLILIKLAR 246 DEĞERLENDİRME 247 KAYNAKLAR 249 XXI. TIBBİ ARAŞTIRMA VE YAYIN KONUSUNDA ETİK DUYARLILIK ARAŞTIRMASI 251 GEREÇ VE YÖNTEM 251 SINIRLILIKLARIMIZ 252 LİTERATÜR TARAMASI 252 ARAŞTIRMANIN BULGULARI 255 ARAŞTIRMA BULGULARININ YORUMU 265 SONUÇ 268 KAYNAKLAR 270 EKLER 271 EK: 1 HEKİMLİK MESLEK ETİĞİ KURALLARI 273 EK: 2TIBBİ DEONTOLOJİ NİZAMNAMESİ 280 EK: 3TABABETVE ŞUABATI SANATLARININ TARZI İCRASINA DAİR KANUN 286 EK: 4 DÜNYA TIP BİRLİĞİ HELSİNKİ BİLGİRGESİ 294 EK: 5 İNSAN HAKLARI VE BİYOTIP SÖZLEŞMESİ 298 EK: 6 İNSAN GENOMU VE İNSAN HAKLARI EVRENSEL BİLDİRGESİ 307 EK: 7 ORGAN VE DOKU ALINMASI, SAKLANMASI VE NAKLİ HAKKINDA KANUN 315 EK: 8 ORGAN VE DOKU NAKLİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ 318 EK: 9 BİLGİLENDİRİLMİŞ RIZA YÖNETMELİĞİ TASLAĞI 326 EK 10 KLİNİK ARAŞTIRMALAR HAKKINDA YÖNETMELİK 335 VAKALAR BİLİM, TEKNOLOJİ VE ETİK 8 YAPTIĞIM ŞEY ETİK DEĞİLDİ! 22 HEKİM-HASTA İLİŞKİSİ 28 MAKBULE BEBEK 62 HVVANG OLAYI 80 YOĞUN BAKIMLAR 98 KÖK HÜCRE 108 AHMET BEY 146 MAHREMİYETTARTIŞMA VAKALARI 158 SAÇMA SAPAN BİR ŞEY YAPMA! 174 ORGAN ÇETESİ YAKALAN Dİ 192 ÖTENAZİ TARTIŞMA VAKASI 213 KÜRTAJ 216 KADIN VE ŞİDDET 224 BİYOETİK 240