Vedat Kitapçılık
Kargo Gönderim Saatleri;
Hafta İçi Saat 16:00 'ya kadar
Cumartesi Saat 11:00 'e kadar
Kartlarına Taksit
Seçeneklerimiz Vardır!
Banka Hesap Bilgilerimiz
Destek
HATTI
0212
240 12 54
240 12 58
Favori
Listenizde
Ürün Yok!
Sepetinizde
Ürün Yok!
Yeni Çıkan Yayınlar:      Mayıs (38)      Nisan (73)      Mart (139)      Şubat (116)

Hukuk Felsefesi Açısından Yararcılık Teorisinin Eleştirisi

Hukuk Felsefesi Açısından Yararcılık Teorisinin Eleştirisi



Sayfa Sayısı
:  
204
Kitap Ölçüleri
:  
13x19 cm
Basım Yılı
:  
2012
ISBN NO
:  
9786053778271

279,00 TL











ONSOZ Kanımızca hukukun, hukuk biliminin ve dolayısıyla pratik ya da teorik çerçevede hukukla ilgili olan herkesin bu bağlam¬daki temel sorusu şu olmalıdır: "Hukuk" denilen şey, acaba özü ve ruhu itibariyle her zaman ve her yerde herkes için geçerli ve bağlayıcı olan temel bir yapıya sahip olarak mı benimsenmeli¬dir? Yoksa zaman ve mekân itibariyle değişkenlik gösteren, fiili ve keyfi bir durumu yansıtan öznel, rölatif bir realite olarak mı kabul edilmelidir? Diğer bir anlatımla, "hukuk" dediğimizde, tüm insanlık için geçerli olduğuna inandığımız nesnel ilkelere ve inanca dayanan temel ilkeler doğrultusunda oluşturulan bir toplumsal ve insani yaklaşımı mı tercih ederek konumumuzu belirliyoruz? Yoksa sadece "kendimizin" ve "kendimize ait" saydığımız toplulukların, ne pahasına olursa olsun, "fayda ve mutluluğunu" kollamanın adına mı "hukuk" diyoruz? Bu çalışma, hukuku nesnel, insani ve mutlak temel özün¬den tecrit ederek, keyfi, fiili ve hiçbir sınır tanımadan kendisi¬nin ve kendisine ait gördüğü toplumların "esenliğinin" yönte¬mi olarak kabul eden yaklaşımı tanıtmayı konu edinmektedir. Günümüz Egemen Batı Devletlerinin sosyo-politik yaklaşım¬larının felsefi dayanağını da oluşturan İngiliz Yararcılığı / Uti-litarianism; açık ve sistematik bir biçimde, hukukun gerçek anlam ve işlevinin haz ve faydayı sağlamak, kollamak ve geliş¬tirmek olduğunu kabul etmekte ve savunmaktadır. Hukukun, objektif ve etik bir temele dayanma koşuluyla ancak gerçek anlamda hukuk olma niteliğini kazanabileceğini tercih edip savunabilmek için, karşıt görüş ve yaklaşımın yete¬rince irdelenip kavranması gerekir. Çalışmamızla amaçlanan da budur. İÇİNDEKİLER BİRİNCİ BOLUM YARARCILIK TEORİSİNİN TEMELLERİ A. ESKİ YUNAN′DA YARARCILIK 9 I. DEMOKRİTUS 9 II. ARİSTİPPUS 10 III. EPİKÜR VE YARARCILIK 15 B. İNGİLİZ YARARCI OKULU′NUN ÖNCÜLERİ 28 I. THOMAS HOBBES 29 II. JOHNLOCKE 41 III. FRANCIS HUTCHESON 46 IV DAVIDHUME 48 1. İngiliz Yararcı Okulundaki Yeri ve Önemi 48 2. D. Hume′un Görüşleri 49 C. HUME′DAN BENTHAM′A 55 I. AVRUPALI YARARCILAR 55 1. Helvetius 55 2. Beccaria 59 II. TEOLOJİK YARARCILAR 61 1. Richard Cumberland 61 2. John Gay 62 3. John Brovra 63 4. DavidHartley 64 5. Joseph Priestley 65 6. WilliamPaley 66 İKİNCİ BÖLÜM BENTHAM VE SONRASI İNGİLİZ YARARCI OKULU A. JEREMY BENTHAM 71 I. YAŞAMI, KİŞİLİĞİ VE ETKİSİ 71 1. Yaşamı ve Kişiliği 71 2. Etkisi 74 II. AHLAK GÖRÜŞLERİ 76 1. Hazcılık 76 a. Genel Olarak 76 b. Haz ve Acının İnsan Eylemlerini Yönlendiren İki Temel Etken Oluşu ve Hazzm İyiyle Özdeşleştirilmesi 77 c. Hazların Niteliksel Özdeşliği ve Haz Aritmetiği 80 2. Yarar ilkesi 83 a. Yarar Kavramı ve Yarar İlkesinin Kanıtlanması 83 b. Yararın Ahlaksal Bir Değer Olarak Benimsenmesi ya da Erdemin Yadsınması 85 III. HUKUK GÖRÜŞLERİ 89 1. Devlet ve Hukukun Kaynakları 89 2. Hukukun Anlamı ve Fonksiyonu 93 a. Hukuk Tanımı ve Hukukun İşlevi 93 b. Yarar Kavramına Getirilen Toplumsal İçerik: "En Büyük Sayıda İnsanın En Büyük Mutluluğu" 95 c. Hukukun Temel ödevleri 97 3. Doğal Hukuk İlkelerinin Yorumlanması 101 4. Suç ve Cezada Yarar İlkesinin Belirleyici Olarak Alınması 105 B. JAMES MILL VE YARARCILIK 109 C. JOHN STUART MILL 112 I. KİŞİLİĞİ, GENEL FELSEFESİ VE ÖNEMİ 112 1. Kişiliği 112 2. Genel Felsefesi ve Önemi 114 II. AHLAK GÖRÜŞLERİ 116 1. Yarar İlkesinin Kanıtlanması 116 / 2. Ahlaksal Temele Dayanmayan Haz Ayrımı 122 ′ 3. Erdem ya da Ahlâkın Değeri 125 4. Bireysel Yarar - Toplumsal Yarar Dengesinin Sağlanması 127 III. HUKUK GÖRÜŞLERİ 130 1. Yönetim Üzerine 130 2. Özgürlüğün Yarar İlkesi Gereğince Kutsanması 132 3. Adalet Karşısında Yarar İlkesine Tanınan Üstünlük 138 D. BENTHAM VE J. S. MILL SONRASI: YARARCILIĞIN YORUMLANMASI VE ETKİLERİ 142 I. YARARCILIĞIN YORUMLANMASI 142 1. R. Von Jhering ya da Sosyal Yararcılık 142 2. Herbert Spencer 146 3. İdeal Yararcılık 153 II. YARARCILIK AKIMININ AHLAKSAL, SİYASAL VE HUKUKSAL ETKİLERİ 161 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ELEŞTİRİ VE DEĞERLENDİRME A. HUKUKUN ÖZÜ VE EREĞİ NEDİR, NE OLMALIDIR... 167 B. YARAR KAVRAMI VE İLKESİ 1 72 C. YARARCI AHLAKIN ELEŞTİRİSİ 1 75 D. DEĞERLER TEORİSİ IŞIĞINDA YARARCILIK AKIMININ ELEŞTİRİSİ 179 SONUÇ 190