Eser Sahibinin Haklarına Bağlantılı Haklar Azra ARKAN 2005
Eser Sahibinin Haklarına Bağlantılı Haklar Azra ARKAN 2005
Azra ARKAN - Vedat Kitapçılık
Sayfa Sayısı
:
341
Kitap Ölçüleri
:
21x18 cm
Basım Yılı
:
2005
ISBN NO
:
9789758875467
GİRİŞ Çalışmamızın konusunu, esas olarak FSEK. m. 80′de düzenlenen, kısaca "Bağlantılı Haklar" (Related Rights) denilen, "Eser Sahibinin Haklarına Bağlan¬tılı Haklar" oluşturmaktadır. Bizim bağlantılı haklar olarak adlandırdığımız bu haklar; komşu haklar, akraba haklar, sınır haklar gibi çeşitli şekillerde adlandı¬rılmaktadır. Bağlantılı haklar, eser sahibi olmamakla birlikte, bir eserin halka ulaşması¬na çeşitli şekillerde doğrudan aracılık eden kimselere tanınan haklardır. Bu hak¬lara sahip olan kimselere de "Bağlantılı Hak Sahipleri" denmektedir. Bağlantılı hak sahiplen, Türk Hukuku′nda dört gruba ayrılmıştır. Buna göre bağlantılı hak sahipleri: İcracı sanatçılar, fonogram yapımcıları, radyo-televizyon kuruluşları ve film yapımcılarıdır. Bağlantılı hakların, çeşitli ülkelerin mevzuatlarında yer alması aslında çok da eskiye dayanmamaktadır. Örneğin Türk Hukuku′na, bu kavramın komşu haklar adıyla girişi 1995 senesinde olmuştur. 2001 yılında FSEK.′de yapılan değişikle bağlantılı hak terimi hukukumuza girmiştir. Ancak, bu haklar bugün dünyada giderek büyüyen kültür endüstrisi içinde son derece önemli bir yer tut¬maktadır. Günümüzde bir pop star, on milyonları peşinden sürüklemekte, söyle¬diği şarkıların bestecisi ve söz yazarı tanınmamakta iken şarkılar, icracı ile öz-deşleştirilmektedir. Bir kaset milyonlarca tiraja ulaşmakta, insanlar konserlere gideceklerine evlerinde, arabalarında beğendikleri sanatçıların şarkılarını dinle¬mektedirler. Keza bir film, dünyanın çeşitli yerlerinde aynı anda vizyona gir¬mekte ve inanılmaz hasılatlar elde edilmektedir. Radyo ve televizyonun hayatı¬mızdaki yen ise ortadadır. Öyleyse şunu rahatlıkla söylemek mümkündür: Bağ¬lantılı hakların tanınmasının temelinde yatan en önemli sebep ekonomidir. Ger¬çekten de, maddi bir mal üreten veya bunun satımına aracılık eden kimselerin bu meşguliyetlerinden para kazanmak istemeleri ne kadar meşru ise; fikrî bir ürün meydana getiren veya bunun halka ulaşmasına aracılık eden kişilerin maddi bir karşılık beklemesi de o kadar meşrudur. Fikrî hukuk alanında yapılan ilk kanuni düzenlemelerde, yalnızca eser ve onu yaratan, eser sahibi korunmuştur. Özellikle geçen yüzyılda, teknolojinin, kültürel alandaki baş döndürücü gelişimi, önce seslerin ve sonra görüntülerin kaydedilmesi ve daha sonra da bunların yayınlan¬masının mümldin hale gelmesi; eser sahibi olmamakla birlikte, çalışmaları ya da 1 • koydukları sermaye ile fikir hayatı içinde, eser sahibi kadar önemli yer tutmaya başlayan ve çeşitli ihtilaflarla yüz yüze kalan bazı kimselerin (bağlantılı hak sahipleri), mevcut hukuki düzenlemelerle etkin ve yeterli şekilde korunamaması sonucunu doğurmuştur. İşte bağlantılı haklar, bu kimselerin korunmasına yöne¬lik olarak tanınmış; eser sahibi haklarından ayrı ama onunla bağlantılı haklardır. Bu haklar günümüzde öylesine önem arzetmektedir ki, yasaların isimlerine dahi girmiştir. Alman ve İsviçre Fikri Hukuk Yasalarının isimleri, "Eser Sahibi Hak¬ları ve Akraba Haklar Yasası"dır (Bundesgesetz über das Urheberrecht und venvandte Schutzrechte). Bu arada ifade edilmelidir ki bağlantılı hak kavramı, genellikle Kara Avrupası mevzuatlarında kabul edilmiştir. Anglo Sakson Huku¬ku′nu benimseyen ülkelerin mevzuatlarında ise, bağlantılı hak ve bağlantılı hak sahibi kavramları tanınmamaktadır. Bu ülkeler, bizim bağlantılı hak sahibi ola¬rak kabul ettiğimiz kimselere bazı haklar tanımakla birlikte, bu korumayı, bağ¬lantılı haklar adı altında bağımsız bir statüde sağlamamaktadırlar. Dünyadaki sınırların giderek ortadan kalkması belki en çok kendini kültür alanında göstermektedir. Özellikle uydu yayınlarının ve internetin ortaya çıkışı fikrî hakların ihlali konusunda sınırları ortadan kaldırmış ve dolayısıyla bu hak¬ların korunması için ulusal yasalar yeterli olmamaya başlamıştır. Bu durum fikrî hakların ihlali alanında uluslararası ve bölgesel anlaşmalar yapılmasına yol aç¬mıştır. Biz bu çalışmada, Türk Hukuku′nun yanı sıra konuyla ilgili uluslararası anlaşmaları ve bölgesel birliklerin konuya ilişkin düzenlemelerini ve ayrıca Al¬man, İsviçre, İngiliz ve Amerikan Hukuklarını mümkün olduğunca mukayeseli olarak incelemeye çalıştık. Bu ülkeleri seçmemizin sebebi, Avrupa Birliği üyesi olan ve olmayan iki Kara Avrupası ülkesini incelemenin yanı sıra, eğlence sek¬törünü elde tutan ve Anglo Sakson Hukuku′nu benimseyen iki ülkenin hukukla¬rına göz atmanın da yararlı olacağı düşüncesidir. Çalışmamızdaki sistematik şöyledir: Birinci bölümünde bağlantılı hak kavramı, tarihsel gelişimi, doğuşu ve fikrî hukuk alanındaki yeri; ikinci bölümde bağlantılı hak sahipleri ve hakları, üçüncü bölümde bu hakların devir ve intikali, dördüncü bölümde söz konusu haklara ilişkin sınırlamalar ve son olarak beşinci bölümde bu hakların ihlali halinde açılacak davalar ve yaptırımlar incelenmiştir. 2 ÖNSÖZ Anabillm Dalımız araştırma görevlisi Dr. Azra ARKAN′a bu konu, doktora tez konusu olarak tarafımdan önerilmiştir. Yazar benim bu önerimi duraksamadan kabul etmiştir. Kuşkusuz bir Medenî Hukuk doktora adayının Fikrî Hukuk alanından bir konuyu tez konusu olarak seçmesinde en büyük dayanağı TTK.nun 1.maddesinin ilk cümlesindeki "Türk Ticaret Kanunu, Türk Medenî Kanununun ayrılmaz bir cüz′üdür" kuralı oluşturmaktadır. Fikrî Hukukun Ticaret Hukuku ile olan yakın ve organik bağlantısı aşikârdır. Eser sahibinin haklarına bağlantılı (komşu) haklar FSEK.m.80 hükmünde ve Komşu Haklar Yönetmeliğinde bir çok kural ile düzenlenmiş olmasına rağmen, yeni bir müessese olması itibariyle ülkemizde pek tanınmamakta ve bilinmemektedir. Buna karşılık müessesenin Kara Avrupası Hukuklarında ve Anglo-Amerikan Hukukunda geniş bir uygulamaya sahip olduğu, tezi okuyunca görülmektedir. 80.madde hükmünün alışılmış ve kendisine yollamada bulunulması kolay fıkra ve bent sistemi ile değil de, kendisine atfı nerede ise imkânsız kılacak şekilde bir numaralandırma sistemine tâbi tutulması, 2002 başında yürürlüğe giren yeni Medenî Kanunun madde numaralarını değiştiren anlayışın kanun yapma tekniğini göstermektedir. Yazarın tezin yazılmasında karşılaştığı zorlukların asıl bundan sonrası kayda değer. Üniversitemiz bünyesindeki Sosyal Bilimler Enstitüsünün her doktora adayını çileden çıkarabilecek bürokratik ve anlamsız uygulamalarına göğüs germenin gerçekten her adayın harcı olamayacağını, yazarın yaşadığı acı tecrübelerle yakinen müşahede etmiş bulunmaktayım. Hukuk biliminde yüksek lisans ve doktora yapma olanağının, geçmişte olduğu gibi münhasıran Fakültemiz bünyesinde yürütülmesi ve acilen Enstitünün devreden çıkarılması gerekmektedir. Bunun ötesinde, tezin kaleme alındığı süreçte Üniversitemizde maalesef hâkim olan otoriter ve baskıcı yönetim anlayışı sonucu Fakültemizdeki öğretim üyeleri açısından yaşanan kan kaybının olumsuz etkileri de söz konusudur; öyle ki bu süreçte yazar kürsü hocasının (Prof.Dr.Atillâ Altop) Fakültemizden ayrılarak bir vakıf üniversitesine gitmesine seyirci olmak durumunda kalmıştır. Bütün bu çalışma şevkini azaltan olumsuzluklara rağmen yazar, mukayeseli hukuktan da yararlanmak suretiyle ve tezde başlangıçta söylediklerinin sonuna kadar arkasında durarak çok başarılı ve övgüye değer bir doktora tezi meydana getirmiştir. Bunun ötesinde tezde en son teknik gelişmelere de yer verildiği ve tez konusunun bu gelişmeler ile bağlantısının büyük bir özen ile kurulduğu da görülmektedir. Bu da tezin güncelliğini ve değerini arttıran bir başka husustur. Tezde yabancı eserlerden lâyıkı veçhile yararlanıldığı ve karanlık konuların bu suretle aydınlatıldığı da bir gerçektir. Fikrî haklar alanında en fazla korsanlığın yapıldığı ülkelerden biri olduğumuz savı ile kara listeye alınmamız ve aleyhimize ABD tarafından yaptırımlar uygulanmasının söz konusu edilmesi üzücü ve düşündürücüdür. Hukukumuzda çok bakir bir alan olan Fikrî Hukuk alanında elinizde tuttuğunuz bu tez benzeri tezlerin ve eserlerin çoğalması ve buna paralel olarak fikrî hak ihlâllerinin azaltılması, umudumuz ve temennimizdir. Böyle bir güç konuyu doktora tez konusu olarak seçip, çalışmaları sonucunda bu eseri meydana getirmiş olan Dr. Azra ARKAN′ı, mesaisinden ve özverili çalışmasından ve tezin yazımı sırasında karşılaştığı olumsuzluklara karşı gösterdiği sabırdan ötürü ayrıca kutlamamız gerektiği düşüncesindeyim. Prof. Dr. Sermet Akman V MUKAYESELİ HUKUK ULUSLARARASI DÜZENLEMELER VE TÜRK HUKUKU′NDA FİKRİ HUKUK ALANINDA ESER SAHİBİNİN HAKLARINA BAĞLANTILI HAKLAR İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ İÇİNDEKİLER KISALTMA CETVELİ YARARLANILAN DERGİLER GİRİŞ 1 I.BÖLÜM: BAĞLANTILI (KOMŞU) HAK KAVRAMI 3 § 1 FİKRÃ� HUKUK ALANINDAKİ TARİHSEL GELİŞİM VE BAĞLANTILI HAKLARIN DOĞUŞU 3 I- İLK ÇAĞ VE ORTAÇAĞIN BAŞLARI 3 II- GEÇ ORTAÇAĞ VE YENİÇAĞ (İMTİYAZLAR DÖNEMİ) 4 III-ULUSAL KANUNLAR DÖNEMİ 5 IV- ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KORUMA DÖNEMİ 13 § 2 BAĞLANTILI HAKLARIN FİKRİ HUKUK ALANINDAKİ YERİ 20 l-GENEL OLARAK 20 II-ESER VE ESER SAHİBİ 20 1) İlim ve edebiyat eserleri 21 a) Herhangi bir şekilde dii ve yazı ile ifade olunan eserler ile bilgisayar programları ile programların hazırlık tasarımları: 21 b) Her çeşit rakslar (danslar), yazılı koreografi eserleri, pandomimalar ve buna benzer sözsüz sahne eserleri: 22 c) Diğer sözsüz sahne eserleri: 22 d) Bediî niteliği bulunmayan teknik ve bilimsel fotoğraflar, haritalar, çizimler, maketler: 22 2) Musiki (Müzik) Eserleri 23 3) Güzel sanat Eserleri 23 4)Sinema Eserleri 23 4) III- İŞLENME ESER VE İŞLENME ESER SAHİBİ 26 IV-ESER SAHİBİ HAKLARI 26 1) Eser Sahibinin Manevi Hakları 27 a) Eseri Umuma Arz Hakkı 27 b) Eserlerinin Sahibi Olarak Tanıtılmalarını Talep Hakkı 27 c) Eserde Değişiklik Yapılmasını Menetmek Hakkı 28 d) Eser Sahibinin Eserinin Aslına (Orijinaline) Ulaşma Hakkı 28 2) Eser Sahibinin Mali Hakları 28 a) İşleme Hakkı 28 b) Çoğaltma Hakkı 28 c) Yayma Hakkı 29 d) Temsil (Kamuya Sunma) Hakkı 29 e) Kamuya (Umuma) İletim Hakkı 30 f) V) BAĞLANTILI HAKLARIN FİKRÃ� HUKUKTAKİ YERİ, HUKUKİ NİTELİĞİ VE ÖZELLİKLERİ 30 § 3 TERMİNOLOJİ SORUNU 37 II.BÖLÜM: BAĞLANTILI HAK SAHİPLERİ VE HAKLARI 39 § 1 İCRACI SANATÇILAR VE HAKLARI l-GENEL OLARAK II- İCRACI SANATÇI KİME DENİR? 1) Ancak Gerçek Kişiler icracı Sanatçı Olabilir 2) Yalnızca Sanatsal Faaliyet Gösteren Kişiler İcracı Sanatçı Olarak Korunabilir 44 3) Bir Kimsenin icracı Sanatçı Olarak Korunabilmesi için Bir Eser İcra Etmesi Gerekir 47 4) icranın Özgün Olması Gerekir 50 5) İcranın Üçüncü Kişiler için Yapılması Gerekir 51 III- İCRACI SANATÇI HAKLARININ TARİHSEL GELİŞİMİ 52 IV- İCRACI SANATÇININ ALMASI GEREKEN İZİN 56 1) iznin Kapsamı, Hukuki Niteliği ve Şekli 56 2) İzinden Cayma 61 3) iznin Son Bulması 62 V- İCRACI SANATÇININ TÜRK FİKİR SANAT ESERLERİ VI- KANUNUNA TABİ OLMASININ ŞARTLARI 62 VII- İCRACI SANATÇIYA TANINAN HAKLAR 63 1) İcracı Sanatçının Manevi Hakları 64 a) Manevi Hakların Nitelik ve Özellikleri 64 b) Manevi Hakların Çeşitleri 66 aa) İcralarının Sahibi Olarak Tanıtılmalarını Talep Hakkı 67 bb)İcralarının itibarlarını Zedeleyecek Şekilde Değiştirilmesini Yasaklama Hakkı 69 cc) İcradan Doğan Hakların Sanatçı Kişiliğine Zarar Verecek Şekilde Kullanılmasını Yasaklama Yetkisi 70 2) İcracı Sanatçının Mali Hakları 71 a) Mali Hakların Nitelik ve Özellikleri 71 b) Mali Hakların Çeşitleri 75 aa) Tespit Hakkı 75 bb) Çoğaltma Hakkı 79 cc) Yayma Hakkı 84 dd) Temsil (Kamuya Sunma) Hakkı 92 ee) Kamuya (Umuma) İletim Hakkı 102 aaa) Yayın ve Yeniden Yayın Yoluyla Kamuya iletim: 103 bbb) Kamunun Erişimine Sunma (Kamuda Erişilebilir Kılma) Yoluyla Kamuya İletim 111 VII- MALİ HAKLARA İLİŞKİN OLARAK VERİLECEK İZNİN HUKUKİ NİTELİĞİ VE İÇERİĞİ 113 VIII-İCRADAN DOĞAN MALİ HAKLARA İLİŞKİN İZNİ VERECEK OLAN KİMSELER 117 1) İcracı Sanatçı (Kural) 116 2) Birden Fazla İcracı Sanatçının Varlığı Halinde 116 3) İcranın Bir Orkestra, Koro veya Tiyatro Grubu Tarafından Yapılması Halinde 118 4) Organizatör (Müteşebbis) 119 5) İş Veren veya iş Sahibi 120 6) Meslek Birlikleri 121 IX- İCRADAN DOĞAN HAKLARA İLİŞKİN KORUMA 123 SÜRELERİ 1) Manevi Haklar Açısından 124 2) Mali Haklar Açısından 126 129 129 131 § 2 FONOGRAM YAPIMCILARI VE HAKLARI I- GENEL OLARAK II- SES TAŞIYICISI ve FONOGRAM NEDİR? III- FONOGRAM YAPIMCISI (SESLERİN İLK TESPİTİNİ YAPAN YAPIMCI) KİMDİR? 134 IV- FONOGRAM YAPIMCISI HAKLARININ TARİHSEL 139 GELİŞİMİ V- FONOGRAM YAPIMCISININ ALMASİ GEREKEN İZİN 142 VI- FONOGRAM YAPIMCISININ TÜRK FİKİR SANAT ESERLERİ KANUNUNA TABİİ OLMASININ ŞARTLARI 144 VII- FONOGRAM YAPIMCISININ HAKLARI 145 1) Çoğaltma Hakkı 146 2) Yayma Hakkı 151 3) Temsil (Kamuya Sunma) Hakkı 153 4) Kamuya (Umuma) İletim Hakkı 159 a) Yayın ve Yeniden Yayın Yoluyla Kamuya İletim: 160 b) Kamunun Erişimine Sunma (Kamuda Erişilebilir Kılma) Yoluyla Kamuya İletim 164 VIII- FONOGRAM YAPIMCISININ HAKLARINA İLİŞKİN KORUMA SÜRELERİ 165 § 3 RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARI VE HAKLARI 168 I-GENEL OLARAK 168 II-YAYIN NEDİR? 170 III- RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARI KİMDİR? 178 IV-RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARI HAKLARININ TARİHSEL GELİŞİMİ 180 V-RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARININ ALMASI 182 GEREKEN İZİN VI-RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARININ TÜRK FİKİR SANAT ESERLERİ KANUNUNA TABİİ OLMASININ ŞARTLARI 183 VII- RADYO VE TELEVİZYON KURULUŞLARININ HAKLARI 184 1) Tespit Hakkı 184 2) Çoğaltma Hakkı 186 3) Yayma Hakkı 188 4) Temsil (Kamuya Sunma) Hakkı 189 5) Kamuya (Umuma) İletim Hakkı 192 a) Yeniden Yayın Yoluyla Kamuya İletim: 194 b) Kamunun Erişimine Sunma (Kamuda Erişilebilir Kılma) Yoluyla Kamuya İletim 197 c) Yayın Sinyallerinin Umuma İletilmesi ve Şifreli Yayınlarının Çözülmesi Yoluyla Umuma İletim 198 VIII- RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARININ HAKLARINA İLİŞKİN KORUMA SÜRELERİ 198 § 4 FİLM YAPIMCILARI (SİNEMA ESERİ YAPIMCILARI) VE HAKLARI 200 I- GENEL OLARAK 200 II- SİNEMA FİLMİ ve SİNEMA ESERİ NEDİR? 203 II- FİLM YAPIMCISI (SİNEMA ESERİ YAPIMCISI) KİMDİR? 204 IV- FİLM YAPIMCISI HAKLARININ TARİHSEL GELİŞİMİ 206 V- FİLM YAPIMCISININ ALMASI GEREKEN İZİN 207 VI- FİLM YAPIMCISININ TÜRK FİKİR SANAT ESERLERİ KANUNUNA TABİİ OLMASININ ŞARTLARI 209 VII- FİLM YAPIMCISININ HAKLARI 210 1) Çoğaltma Hakkı 211 2) Yayma Hakkı 3) Temsil (Kamuya Sunma) Hakkı 4) Kamuya (Umuma) İletim Hakkı a) Yayın ve Yeniden Yayın Yoluyla Kamuya İletim: b) Kamunun Erişimine Sunma (Kamuda Erişilebilir Kılma) Yoluyla Kamuya İletim 219 VII- FİLM YAPIMCISININ HAKLARINA İLİŞKİN KORUMA SÜRELERİ 220 § 5 BAĞLANTILI HAK SAHİPLERİNİN BİRBİRLERİYLE VE ESER SAHİBİ İLE İLİŞKİLERİ 222 I. BOLUM: BAĞLANTILI HAKLARIN DEVİR VE İNTİKALİ 226 § 1 BAĞLANTILI HAKLARIN SAGLARARASI İŞLEMLERE KONU OLMASI 226 I- MANEVİ HAKLAR AÇISINDAN 226 II- MALİ HAKLAR AÇISINDAN 227 1) Genel Olarak 227 2) Mali Haklara İlişkin Sağlararası işlemlerin Türleri 228 a) Mali Hakların Devri 228 b) Mali Hakların Devri Taahhüdü 231 c) Ruhsat (Lisans) 233 3) Mali Haklara İlişkin İşlemlerde Şekil 236 4) Cayma Hakkı 237 5) Hakkın Sahibine Dönmesi 238 6) Mali Haklardan Feragat 238 § 2 BAĞLANTILI HAKLARIN ÖLÜME BAĞLI TASARRUFLARA VE MİRASA KONU OLMASI 240 I- MANEVİ HAKLAR AÇISINDAN 240 II- MALİ HAKLAR AÇISINDAN 243 XI IV.BÖLÜM: BAĞLANTILI HAKLARIN SINIRLANDIRILMASI 245 § 1 GENEL OLARAK 245 § 2 SINIRLAMA TÜRLERİ 251 I- KAMU DÜZENİ, EĞİTİM-ÖĞRETİM, BİLİMSEL ARAŞTIRMA VEYA HABER AMACIYLA VE KAZANÇ AMACI GÜDÜLMEKSİZİN KAMUYA SUNUM (FSEK. m. 80/2.7.1, 251 KOMŞU HAKLAR YÖNETMELİĞİ m. 24/g) ll-ÇOĞALTMA HAKKININ KİŞİSEL KULLANIM AMACIYLA SINIRLANDIRILMASI (FSEK. m. 80/2.7.2, Komşu Haklar Yönetmeliği m. 24/b) 253 III- RADYO-TELEVİZYON KURULUŞLARININ YAPTIĞI GEÇİCİ TESPİTLER (FSEK. m. 80/2.7.3) 258 IV- İCRA, FONOGRAM, RADYO TELEVİZYON YAYINI VEYA SİNEMA ESERİ TESPİTLERİNİN KAMU MERCİLERİ TARAFINDAN KULLANILMASI (FSEK. m. 30) 258 V- SÖZ VE NUTUKLAR (FSEK. m. 32) 260 VI- EĞİTİM VE ÖĞRETİM AMACIYLA SEÇME VE TOPLAMA FİKRÃ� ÜRÜNLER MEYDANA GETİRİLMESİ (FSEK. m. 34) 261 VII- BİLİMSEL VE KÜLTÜREL AMAÇLI İKTİBAS SERBESTİSİ (GENEL İKTİBAS SERBESTİSİ) (FSEK. m. 35) 262 VIII- DEVLETİN YARARLANMA YETKİSİ (FSEK. m. 46) 265 IX- KAMUYA MALETME (FSEK. m. 47) 266 X-AİLE ÇEVRESİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN ÖZEL VE ÜCRETSİZ İCRALAR (KOMŞU HAKLAR YÖNETMELİĞİ m. 267 24/a) XI- TANITIM VEYA BİLİMSEL ARAŞTIRMA AMACIYLA YAPILAN ANALİZLER ve KISA TESPİTLER (KOMŞU HAKLAR YÖNETMELİĞİ m. 24/c) 267 XII- YAYIN KURULUŞLARININ HABER VERME VE BİLGİ VERME AMAÇLI KULLANIMI (KOMŞU HAKLAR YÖNETMELİĞİ m. 24/e) 268 XIII- BAĞLANTILI HAK SAHİBİNİN ŞEREF, İTİBAR VE KİŞİLİK HAKLARINI ZEDELEMEYEN PARODİ VE KARİKATÜRLER (KOMŞU HAKLAR YÖNETMELİĞİ m. 24/f) 269 V.BOLÜM: BAĞLANTILI HAKLARIN İHLALİ HALİNDE 270 AÇILABİLECEK DAVALAR VE YAPTIRIMLARI § 1 GENEL OLARAK 270 § 2 HUKUK DAVALARI 272 I- TESPİT DAVASI 272 1) GENEL OLARAK 272 2) DAVANIN KONUSU 272 3) DAVANIN TARAFLARI 273 4) a)Davacı 273 b) Davalı 274 5) ZAMANAŞIMI SÜRESİ 274 6) GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 274 II- TECAVÜZÜN REF′İ DAVASI 275 1) GENEL OLARAK 275 2) DAVANIN KONUSU 275 a) Manevi Haklara Tecavüz Halinde Talepler 275 b) Mali Haklara Tecavüz Halinde Talepler 277 3) DAVANIN TARAFLARI 280 4) a)Davacı 280 b) Davalı 282 5) ZAMANAŞIMI SÜRESİ 286 6) GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 286 III- TECAVÜZÜN MEN′İ DAVASI 287 1) GENEL OLARAK 287 2) DAVANIN KONUSU 287 3) DAVANIN TARAFLARI 287 XIII a) Davacı 287 b) Davalı 288 4) ZAMANAŞIMI SÜRESİ 288 5) GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 288 IV- TAZMİNAT DAVALARI 288 1) MANEVİ TAZMİNAT DAVASI 288 a) Genel Olarak 288 b) Davanın Konusu 289 c) Davanın Tarafları 290 aa) Davacı 290 bb) Davalı 291 2) MADDİ TAZMİNAT DAVASI 292 a) Genel Olarak 292 b) Davanın Konusu 292 c) Davanın Tarafları 293 aa) Davacı 293 bb) Davalı 294 3)ZAMANAŞIMI SÜRESİ 294 4) GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 294 V-GERÇEK OLMAYAN VEKALETSİZ İŞ GÖRMEDEN KAYNAKLANAN DAVA 295 1) GENEL OLARAK 295 2) DAVANIN KONUSU 295 3) DAVANIN TARAFLARI 297 a) Davacı 297 b) Davalı 297 4) ZAMANAŞIMI SÜRESİ 297 5) GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 298 § 3 CEZA DAVALARI 299 § 4 HUKUK VE CEZA DAVALARINA İLİŞKİN MÜŞTEREK 300 HÜKÜMLER I- İHTİYATİ TEDBİR KARARLARI 300