Devlet Kuramı - CEMAL BAKİ AKAL
Devlet Kuramı - CEMAL BAKİ AKAL
Cemal Bali AKAL
Cemal Bâli Akal (1949)
Modem Düşüncenin Doğuşu, İktidarın Üç Yüzü, Varolma Direnci ve Özerklik, Özgürlüğün Geleceği Yoktur adlı kitapların, yazarıdır. DurkheimdanSosyolojik Yöntemin Kurallan'm çevirmiştir.Ayrıca Spinoza'nın Teolojik-Politik İnceleme 'sinin iki çevirmeninden biridir.
ÖNSÖZ
Bu derleme özerk bir "devlet kuramı" için kaynak oluşturma amacı taşıyor. İlki 1900'de sonuncusu da 1997'de yayınlanmış olan metinlerin seçiminde birkaç ölçüte bağlı kalındı: Önce, üstünde düşünülen alan beş yüzyıllık bir süreci içerse de, derleme yalnızca XX. yüzyıl metinleriyle sınırlandı. Sonra, metinler henüz çevrilmemiş olanlardan seçildi. Bu yüzden, daha önce çevrildiği ya da şu sırada çevrilmekte olduğu için, derlemede yer alabilecek birçok metinden vazgeçildi. Bu arada, seçildiği halde, çeşitli nedenlerle zamanında çevrilemediği için dışarıda kalan metinler de oldu.Bunların ötesinde, derlemeyi öznel kılan bir ölçüt de, "devlet kuramının düşünülmesine yönelik kişisel bir seçimin ürünü olmasıdır. Bu seçim, devleti bir kavram olarak zaman ve mekân açısından sınırlama kaygısını yansıtıyor. Tarihi ve antropolojik yaklaşımın daha belirgin olduğu metinlerde, kavramların düşünsel süreç içinde nasıl evrildikleri anlatılarak, modern düşüncenin oluşumu inceleniyor; başta skolastik yapılanmaya özgü zihniyet olmak üzere, modern zihniyetten farklı zihniyetler ele alınıyor; siyasi-hukuki düşüncenin yaratıcı adlarına göndermeler yapılıyor; devlet kavramının modern hukuki çerçevesi çiziliyor: Marcel Gauchet'nin "Anlam Borcu ve devletin kökenleri. İlkellerde din ve siyaset" adlı makalesi, tüm toplumlar için, yöneten/yönetilen ayrımının ve devletin ortak mantığını arıyor. Arthur Maurice Hocart'm Krallar ve danışmanları adlı kitabının "Yasa" başlıklı bölümü, önderliğin köklerini eski toplumların iktidarsızlaşmış önderlerinde buluyor. Emma-nuel Terray'nin "Devlet, rastlantı ve zorunluluk"uysa, özneyi sistem ardına yerleştiren yaklaşımlara karşı, öznel iradenin devletin oluşumundaki belirleyiciliğine, eski toplumlardan örneklerle değiniyor. Ernst Kantorowicz, "Orta Çağ siyasi düşüncesinde vatan için ölmek- pro patria morf'de, modern vatan ve vatan için ölüm düşüncesinin hangi eskil zihniyetleri ne ölçüde sürdürdüğünü, ne ölçüde farklılaştırdığını anlatıyor. Otto Gierke, Orta Çağda siyasi kuramlar adlı kitabın "Devlet ve Hukuk" başlıklı bölümünde,"hukuku düşünme"deki farklılaşmayı anlatarak, modern düşünceye nasıl geçildiğini gösteriyor. Louis Dumont'un "Doğuş. XIII. yüzyıldan başlayarak siyaset kategorisi ve devlet"iyse, aynı süreç ve farklılaşmada, devlet düşüncesinin atomlaşmış birimi olarak birey kavramının oluşumunu izliyor. Jean-Pierre Brancourt, "Estat'lardan devlete. Bir sözcüğün evrimi"nde, devlet sözcüğünün, uğradığı bir dönüşümle bugünkü anlamına kavuştuğunu gösterip, kavramın ne denli yeni olduğunu vurguluyor. Alessandro Passerin d'Entreves Devlet kavramı adlı kitabından alman üç bölümde, aynı modern evrimi, bu kez sorunun merkezine Machiavelli düşüncesini oturtarak sunuyor. Gerard Mairet "Padovalı Marsilius'dan Louis XIV'e laik devletin doğuşu"nda, egemenlik kavramını, devleti düşünmeyi mümkün kılan dünyevi meşruiyet ilişkisi olarak tanımlıyor. Cari Sçhmitt "Somut ve çağa bağlı bir kavram olarak dev-let"te, devlet düşüncesinin modern niteliğine bir kez daha değinerek, bu modernliğin, devletlerin oluşturduğu yeni bir bütüne kapı araladığını belirtiyor. Peter Haggenmacher "Vitoria'dan Vattel'e uluslararası hukuk kişisi olarak egemen devlet"te, devlet zihniyetinin, uluslararası modern zihniyeti nasıl belirlediğini açıklıyor. Leo Strauss, Tabii hak ve tarih adlı kitabının iki bölümünde, sözleşmeci modern düşüncenin gelişimini izleyerek, Hobbes ve Rousseau düşüncelerini gözden geçiriyor. Otfried Höffe'yse "Bir şeytan halkının bile devlete ihtiyacı vardır"da, Hobbesçu göndermeleri inkâr edilemeyecek bir yaklaşımla, devletin modern man-tıksallığını kanıtlamaya çalışıyor.
Bundan sonra, daha tarihi ve antropolojik nitelikli bölümden, modern devleti özgül hukukiliği içinde ele alan bölüme geçiliyor: Michel Troper "Hukuki bir devlet kuramı ıçin"de, diğer disiplinlerden bağımsız bir "hukuki devlet kuramı" oluşturmayı hedefliyor. Philippe Braud'un Devlet adlı kitabının bir bölümü olan "Hukuki öğretinin ikilemleri", bu kez antropolojik ve tarihi yaklaşımlara eklenebilecek hukuki yaklaşımın sınırlarını sorguluyor. Duguit, modern düşüncenin özgül hukukiliği çerçevesinde, yüzyıl başlarında Amerika'da verdiği konferansların üçünde, egemenlik kuramına salt bir dogma olarak yaklaşıyor. Lucien Sfez'in "Duguit ve devlet kuramı. Temsil ve iletişim"i, bu devlet düşüncesinin, sordurduğu sorularla güncel kalan yanlarını felsefi, epistemolojik ve dilbilimsel açıdan inceliyor. Hans Kelsen'in, Saf hukuk kuramının "Devlet ve Hukuk özdeşliği" adlı bölümü, "görece merkezileşmiş bir hukuki düzen olarak modern devlet"ın "saf'-hukuki bir tanımını veriyor. Norberto Bobbio'nun "Kel-sen'de hukukun kaynaklan" da, devlet ve hukuku özdeşleştiren pozitivist düşüncenin kaynaklarını bir kez daha aydınlatıyor. Son olarak, Eugene Enriquez'in "Savaş ve ölüm. Genelleştirilmiş bir savaşın simgesi olarak devlet"i, "dürtüleri bastıran bir güç olarak Freudçu devlet" düşüncesine, tarihi, antropolojik ve hukuki yaklaşımların ötesinde, özgül bir konum sunuyor.
Bu kitabı oluşturan yirmi metnin çevrilmesi ve düzeltilmesi için iki yıl süren ortak bir çaba gerekti. Galatasaray Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve Bilgi Üniversitesi öğrencilerinden, mezunlarından, araştırma görevlilerinden ve öğretim üyelerinden oluşan otuzdan fazla katılımcı bir takım çalışmasının üstesinden başarıyla geldi. Bu tür bir çalışmada kaçınılmaz olarak yapılan hataları en aza indirebilmek amacıyla, herkes, her aşamada, özenle çalıştı. Bu amacı gerçekleştirdiklerine inandığım ve böyle bir işbirliğinin de mümkün olduğunu kanıtlayan arkadaşlarımı kutlarım. Ayrıca, tüm katılımcılar adına, bu iki yıllık çalışma boyunca desteğini aldığımız Dost Kitabevi Yayınları eski yayın yönetmeni Raul Mansur'a ve metin içindeki Latince bölümlerin çevirisini üstlenerek bize yardımcı olan Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Belgin Erdoğ-muş'a ve Claudia Mattalucci'ye teşekkür ederim. Cemal Bâli Akal
İÇİNDEKİLER
Önsöz
Bir Devlet Kuramı için Giriş 1. Marcel Gauchet
Anlam Borcu ve devletin kökenleri. İlkellerde din ve siyaset
-
Arthur Maurice Hocan
Krallar ve danışmanları: Yasa - Emmanuel Terray
Devlet, rastlantı ve zorunluluk. Bir tarih üzerine düşünceler 4. Emst Kantoroıuıcz
Orta Çağ siyasi düşüncesinde "vatan için ölmek - pro patria mori" 5. Otto Gıerke
Orta Çağ'da siyasi kuramlar: Devlet ve hukuk 6. Louis Dumont
Bireycilik üzerine denemeler: Doğuş. XIII. yüzyıldan başlayarak siyaset kategorisi ve devlet
7. Jean-Pierre Brancourt
Estat'lardan devlete. Bir sözcüğün evrimi
8.Alessandro Passerin d'Entreves 193
Devlet kavramı 193
1. Devlet. Yeni bir sözcük 193 / 2. 'Yeni hükümdarlık ve etkili gerçeklik'
yöntemi 200/ 3. 'Devletmantığı' vegüç-devlet 205
9. Gerard Mairet 215
Padovalı Marsilius'dan Louis XIV'e laik devletin doğuşu 215 lO.CarlSchmitt 245
Somut ve çağa bağlı bir kavram olarak devlet 245 J J. Peter Haggenmacher 257
Vitoria'dan Vattel'e uluslararası hukuk kişisi olarak egemen devlet 257
12.Leo Strauss 269
Tabii hak ve tarih 269
1. Hobbes 269 / 2. Rousseau 291
B.OtfriedHöffe 323
Bir şeytan halkının bile devlete ihtiyacı vardır. Tabii adaletin ikilemi 323
14. MichelTroper 341
Hukuki devlet kuramı üstüne 341
15.PhilippeBraud 359
Devlet: Hukuki öğretinin ikilemleri 359
16. Le'on Duguit 379
Egemenlik ve özgürlük 379
1. Egemenlik nedir? 379
2. Egemenliğin hukuki kaynağı olarak ulus 387
3. Dış ilişkilerde ulusal egemenlik 395
-
Lucien Sfez 403
Duguit ve devlet kuramı: Temsil ve iletişim 403 -
Hans Kelsen 425
Saf hukuk kuramı: Devlet ve hukuk özdeşliği 425 -
Norberto Bobbio 459
Kelsen ve hukukun kaynakları 459 -
Eugene Enrkluez 473
Sürüden devlete: Savaş ve ölüm.
Genelleştirilmiş bir savaşın simgesi olarak devlet 473
Notlar 491
Dizin 549